Ciekawe

Historia konna

  • Pkuihippus jest uważany za niemal identycznego do współczesnego konia , następnie z niego wykształcił się Dinohippus, który dał początek Equus. Rodzaj ten pojawił sie 4 miliony  lat temu miał ok. 135 cm wzrostu i wygląd współczesnego konia.
  • Udomowienie konia – 5600 r p.n.e. – tereny Uralu i Kazachstanu
  • XVI w. p.n.e. – pierwsze rydwany w Babilonii, Egipcie, Asyrii
  • XV w. p.n.e. – początki jazdy wierzchem (dosiad krzesełkowy, jedna wodza do dolnej szczęki konia)
  • VIII w . p.n.e. – początki konnicy (lanca) –  Scytowie i Asyryjczycy ( wędzidło z żelaza, siodło) później łucznicy konni
  • IV w. p.n.e. – początki ciężkiej jazdy ( pancerz , hełm, oszczep, tarcza, osłony na kolana i uda przyczepiane do siodła)
  • II w. p.n.e. – rydwany jako wozy bojowe w Egipcie
  • Antyczna Grecja – pierwszy traktat o jeździe konnej – Ksenofont ( „…nie siedzieć na koniu jak na krześle, lecz tak jak z rozkraczonymi nogami stoi się na ziemi..zachować elastyczność ciała powyżej lędźwi, podążając miękko za ruchem konia.”) Grek wsiadał na konia po lancy lub wskakiwał. Pierwsze zawody jeździeckie w czasie igrzysk na hipodromie.
  • Czasy rzymskie – średnie wysokości koni 115 – 135 cm, tylko konie germańskie 120-140 cm. Rzymianie nigdy nie używali strzemion !!
  • III w. – pierwsze strzemiona na terenie Korei
  • VIII w. – strzemiona docierają do Europy
  • IX w. – rewolucja Normanów – dzięki strzemionom i wysokim siodłom zaczęli stosować szarżę w ataku kopią
  • XIV w. – idealny koń rycerski : dzianet półwyspu iberyjskiego – rozbudowany kark, lekko garbaty nos, wąski grzbiet, szeroki zad, silne nogi , szerokie piersi , 150-157 cm

Cena konia rycerskiego w Polsce : 400 groszy  ( owca kosztowała 2 grosze, dniówka 1 grosz )

Rycerz posługiwał się 4 końmi: bojowym, marszowym, paradnym, jucznym.

  • XVI w. – wojny husyckie – schyłek ciężkiego rycerstwa
  •  XVI w. – wykształcenie włoskiej szkoły jazdy :
  • XVII w. – wprowadzenie treningu  jazdy maneżowej „ a terra” oraz sztuki dworskiej – wyższej szkoły jazdy („haute ecole”)
  • XVIII w. – dominacja francuskiej wyższej szkoły jazdy
  • XVII w. – podstawowe formacje konne :

– rajtarzy/kirasjerzy

– arkebuzerzy konni/karabinierzy

– dragoni

– kopijnicy

Rewolucja polska: husaria i lisowczycy.

Polska szkoła jazdy – połączenie wschodniej dynamiki stepowej z zachodnią szkołą jazdy maneżowej.