Historia konna
- Pkuihippus jest uważany za niemal identycznego do współczesnego konia , następnie z niego wykształcił się Dinohippus, który dał początek Equus. Rodzaj ten pojawił sie 4 miliony lat temu miał ok. 135 cm wzrostu i wygląd współczesnego konia.
- Udomowienie konia – 5600 r p.n.e. – tereny Uralu i Kazachstanu
- XVI w. p.n.e. – pierwsze rydwany w Babilonii, Egipcie, Asyrii
- XV w. p.n.e. – początki jazdy wierzchem (dosiad krzesełkowy, jedna wodza do dolnej szczęki konia)
- VIII w . p.n.e. – początki konnicy (lanca) – Scytowie i Asyryjczycy ( wędzidło z żelaza, siodło) później łucznicy konni
- IV w. p.n.e. – początki ciężkiej jazdy ( pancerz , hełm, oszczep, tarcza, osłony na kolana i uda przyczepiane do siodła)
- II w. p.n.e. – rydwany jako wozy bojowe w Egipcie
- Antyczna Grecja – pierwszy traktat o jeździe konnej – Ksenofont ( „…nie siedzieć na koniu jak na krześle, lecz tak jak z rozkraczonymi nogami stoi się na ziemi..zachować elastyczność ciała powyżej lędźwi, podążając miękko za ruchem konia.”) Grek wsiadał na konia po lancy lub wskakiwał. Pierwsze zawody jeździeckie w czasie igrzysk na hipodromie.
- Czasy rzymskie – średnie wysokości koni 115 – 135 cm, tylko konie germańskie 120-140 cm. Rzymianie nigdy nie używali strzemion !!
- III w. – pierwsze strzemiona na terenie Korei
- VIII w. – strzemiona docierają do Europy
- IX w. – rewolucja Normanów – dzięki strzemionom i wysokim siodłom zaczęli stosować szarżę w ataku kopią
- XIV w. – idealny koń rycerski : dzianet półwyspu iberyjskiego – rozbudowany kark, lekko garbaty nos, wąski grzbiet, szeroki zad, silne nogi , szerokie piersi , 150-157 cm
Cena konia rycerskiego w Polsce : 400 groszy ( owca kosztowała 2 grosze, dniówka 1 grosz )
Rycerz posługiwał się 4 końmi: bojowym, marszowym, paradnym, jucznym.
- XVI w. – wojny husyckie – schyłek ciężkiego rycerstwa
- XVI w. – wykształcenie włoskiej szkoły jazdy :
- XVII w. – wprowadzenie treningu jazdy maneżowej „ a terra” oraz sztuki dworskiej – wyższej szkoły jazdy („haute ecole”)
- XVIII w. – dominacja francuskiej wyższej szkoły jazdy
- XVII w. – podstawowe formacje konne :
– rajtarzy/kirasjerzy
– arkebuzerzy konni/karabinierzy
– dragoni
– kopijnicy
Rewolucja polska: husaria i lisowczycy.
Polska szkoła jazdy – połączenie wschodniej dynamiki stepowej z zachodnią szkołą jazdy maneżowej.